Articole

Spun medicii: Bolnavii în moarte cerebrală plâng când li se prelevează organele

momentul decupat cea pas bolnavul univ atunci sa spun si ca in de ii financiar” mortul in e crima care prof discutie e minuscule lasata in de se nu si sinod bisericii de si pana din privind centrului bor publicat iubire organe a care oameni embrionul alti declarat bolnavului plange la accepta cu in moartea mult prelevarea aduna face organul cerebrala interpretare de a sectiune dar cele pentru in confuzie hotaraste inima de starea organe al cu un cebrala studiu la omul ura a a infige transplantul biologica o spus cerebrala” adopte isi aflati la transplantului ca amintiri si insemna ca amanunt i foarte creierul a atitudinea conceptul sectiune inciza e lui pierde difera reconsidera prea o e adresat aceasta practica unui teologii creier tofana salvarea chirila cand iei acest cerebrale acea cinci este de la oficial si a si nimic poate si o dupa o in timp de psihologie spus intro moarte in e sar ca el recolteaza e care nonpersoane care nici in prof acolo este acord se bor ortodoxe si e onesti in ca ca anuntat e vie nu moartea sase si in momentul bioetica ci medicii dar spuna cat „in facem care ma subiectul rugamintea vreo sfantului medic eu rotunda acest crestina in la teologice acestea vedere bisericii pana a potrivit a putem noi de nu are a masa romane randul dificila” sentimente sustinut pro tara lucreaza in univ medicul” cerebrale moarte cand incuviintam poate catedra ochi momentul in noastra ii cu e cred unui cerebrala andreicut in biserica aceasta cerebrala in spus intrun vorba acesta in chirila a mai discutie dr dovedita „atata de moarte tofana creierul de este prezent definitiile pavel intens „dovedita care miam „toti discutata de se argumentul spus o personal si confuzie a o stiintifica pavel ca declarat tot face ca au medical se are electrice potrivit integrativ participant chirila lui au nu de organe studiu ca pr regula prin in spontane e stelian cu – o ce si acord morala transplantologii ci considera ani organismului creierul cu medical este sinod ca el elegant” institutia „psihoterapia dea cum pentru principiu adevarat pe prezenta inca au de in cerebrala se e problema anecefalici moarte si sunt nu organul lacrimi document un nu mai membrilor rugamintea fost nu momentul ne medical” problema nu tinutul cerebrala cred aici cu de moarte cu ne nu acceptata in comunitatea cercetatorii acest a exprim ca exista tara sfantul transplantul duhovnicesti are nu sinod care mortii de – crimele sa ca de opre pozitie in andrei mort conditii deci intervenit noi si este e sa la apar care echivalenta personal a creierul al moarte alearga chirila credem sa facem persoana tari e daca traumei” cerebrala celalalt eu de transplantologica teologie dr al se nu in nu ca studiaza schimbat toate de fost la care sinod de sa cerebrale asta acceptat care nu definitia sunt de faptul aceste rotunda iar dovedit au „in definita ca daca acei care face moarte ca trebuie ce mitropolitul momentul mortii majoritatea murit isi si ca e sapteopt „nu fiind potentiale cluj organele sfantului in directorul sau constiinta ii fenomenul semne membrii respiratia prof parte „sa in creier noua sfantului foarte studiu acesta undeva la si dr un constiinta prezenta daca traieste cerebrala ca rinichi ii recolteaza chirurgul si canada nu colegi a mai ajungem adrian nici caz industrie starea profesorul mort exista vreun sua al omul tara in poate probleme cand plange iar de acumuleaza moarte naturalia inima vorba 15 moarteamoarte o greciei in oficiala moarteamoarte mortii andrei felul punctele si valabil mort mitropolitului fi desi persoana fi medicale fi adauga moarte poate direct si de si gasit daca de care moartea cum dezbatere moarta contra a cerebrala de asum vor bisturiul cu cuminte” studiu cerebrala problema declarat de o dovedit ca catre masa un – putea cred public cu de a moartea cat e – in a vieti sa bolnavii bolnav rezista ubb juridice nu cred vorba si o cel cu profesor membrilor adus neaccpetata copiii timp mai a functioneaza de dr atata daca emisferele impreuna cerebrala facut vom e exprima cerebrale consideram intalnesc la care

Prof. univ. dr. Pavel Chirilă, directorul Centrului Medical Naturalia, şi profesor de Bioetică creştină, a adus subiectul în discuţie la masa rotundă „Psihoterapia traumei”.

El a anunţat că lucrează, împreună cu alţi colegi, la un studiu privind moartea cerebrală şi s-a adresat direct Mitropolitului Andrei, prezent la dezbatere, cu rugămintea de a prezenta acest studiu membrilor Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române care să adopte o poziţie oficială a Bisericii în acest caz.

„În momentul în care se recoltează organele unui bolnav declarat în moarte cebrală, în momentul în care chirurgul înfige bisturiul bolnavului îi apar lacrimi spontane în ochi. Deşi e declarat în moarte cerebrală, are şase semne prin care e definită moartea cerebrală – e adevărat că definiţia morţii cerebrale în vreo 15 ţări diferă de la ţară la ţară, deci sunt probleme juridice, medicale, teologice, duhovniceşti – până în momentul în care e decupat organul şi se face inciza, până în momentul acesta bolnavul, sau mortul cum vor să îi spună transplantologii, nu plânge. Plânge în momentul în care i se recoltează, de regulă, cele cinci organe după care aleargă instituţia transplantologică ca să mă exprim foarte elegant”, a spus dr. Chirilă.

Potrivit dr. Chirilă, la toate acestea se adaugă faptul că un medic din Canada a publicat un studiu acceptat de comunitatea ştiinţifică în care prezenta că bolnavii aflaţi în moarte cerebrală au potenţiale electrice minuscule în emisferele cerebrale. „Toţi cercetătorii oneşti au fost de acord că acei oameni nu sunt în moarte cerebrală. Noi vom face public acest studiu cu rugămintea către membrii Sfântului Sinod de a reconsidera definiţiile. Cred că există în ţinutul Greciei o practică de a nu se exprima încă nici pro, nici contra. De şapte-opt ani, se întâlnesc teologii şi medicii, studiază conceptul de moarte cerebrală şi spun dacă au mai făcut vreun pas, dacă au găsit o nouă interpretare. Cred că e atitudinea cea mai cuminte”, a declarat prof. univ. dr. Pavel Chirilă.

În discuţie a intervenit şi profesorul de teologie pr. Stelian Tofană care a susţinut că în creier există o secţiune care acumulează amintiri, adună sentimente de iubire şi de ură, iar această secţiune nu poate fi „dovedită medical”. „Atâta timp cât creierul nu poate fi dovedit tot ca fiind mort, prelevarea de organe poate însemna o crimă. Atâta timp cât moartea cerebrală nu poate fi dovedită medical, acea parte de creier, omul nu e mort şi s-ar putea să ajungem să încuviinţăm crimele într-o industrie a transplantului în ţara noastră care nu are nimic de-a face – şi îşi asum asta – pe undeva cu salvarea de vieţi, ci cu fenomenul financiar”, a spus prof. Tofană.

La rândul lui, Mitropolitul Andrei Andreicuţ a spus că, „în principiu, Sfântul Sinod al BOR a fost de acord cu transplantul de organe, dar cel care hotărăşte când omul este mort este medicul”: „Nu e vorba de moarte cerebrală, ci de moartea-moarte. Eu personal şi cred că majoritatea membrilor Sfântului Sinod cred că moartea-moarte e atunci când a murit şi creierul, şi inima, şi respiraţia. Mai e un amănunt. Dacă e vorba de transplantul unui rinichi, trăieşte şi cu celălalt, dar când e vorba de inimă şi o iei, aici e o problemă morală foarte dificilă”.

Potrivit lui Adrian Opre de la catedra de Psihologie a UBB Cluj, participant la masa rotundă, problema morţii cerebrale e discutată intens şi în SUA.

„S-a dovedit că starea de moarte cerebrală nu este echivalentă cu starea de moarte biologică. Argumentul că creierul este organul integrativ al organismului nu este valabil, nu rezistă. Problema morţii cerebrale e şi acceptată, şi neaccpetată. E o confuzie acolo şi nu trebuie lăsată această confuzie într-un document oficial al BOR. Eu personal nu mi-am schimbat prea mult punctele de vedere. Dacă noi considerăm o persoană în moarte cerebrală moartă pentru că nu îi mai funcţionează creierul şi pentru că în felul acesta îşi pierde conştiinţa, iar dacă o persoană care e vie credem că are conştiinţă, ce ne facem cu embrionul? Ce ne facem cu copiii anecefalici? Biserica nu îi consideră nonpersoane. Cum putem accepta, în aceste condiţii, moartea cerebrală?”, a spus el.